Anatomie der Gelenkschultergelenke

Anatomie Schultergelenk

Wo kann man besser das Hüftgelenk ersetzen

Der Unfallchirurg. Aktuelle Techniken der Akromioklavikulargelenkstabilisierung adressieren primär oder Anatomie der Gelenkschultergelenke einen Ersatz der korakoklavikulären Bänder. Inwiefern dieses Vorgehen jedoch geeignet ist, neben der vertikalen Primärstabilität auch die Kinematik und Stabilität des Anatomie der Gelenkschultergelenke in der horizontalen Ebene wiederherzustellen, ist fraglich.

In der vorliegenden Arbeit werden die Epidemiologie und die Koinzidenz von intraartikulären Begleitverletzungen behandelt. Zudem werden aktuelle propagierte Techniken zur AC-Gelenkstabilisierung einer kritischen Würdigung unter biomechanischen Aspekten unterzogen. Anatomie der Gelenkschultergelenke zeigt sich, dass weder isolierte korakoklavikuläre CC- noch isolierte akromioklavikuläre AC- Rekonstruktionen in der Lage sind, sowohl die Vertikal- als auch die Horizontalstabilität des AC-Gelenks wiederherzustellen.

Als klinische Konsequenz ist daher neben einer detaillierten radiologischen Diagnostik der AC-Gelenkverletzungen, wie sie im Artikel beschrieben wird, eine an das Instabilitätsmuster angepasste operative Therapie zu fordern. Current techniques of acromioclavicular AC joint repair primarily focus on the reconstruction Anatomie der Gelenkschultergelenke the coracoclavicular CC ligaments.

However, it is not clear if this approach is sufficient to restore vertical as well as Anatomie der Gelenkschultergelenke AC joint stability and kinematics. This review focuses on the epidemiology of AC joint injuries and the coincidence of intra-articular pathologies. Furthermore, the clinically relevant anatomy and the pathomechanism of AC joint instability are described.

The biomechanical characteristics of current procedures as they have been revealed by in vitro investigations are summarized. As a basic result, neither selective repair of the CC ligaments nor selective repair of the AC ligaments could be shown to restore both vertical and horizontal joint stability. Similar to the intact ligaments CC repair primarily provides vertical joint stability while AC repair is able to restore horizontal stability.

In Anatomie der Gelenkschultergelenke a biomechanically effective treatment of AC joint separation should analyze the Anatomie der Gelenkschultergelenke instability pattern in the first step. Therefore, the radiological standard according to Rockwood should be supplemented by specific stress x-rays for quantification of dynamic horizontal AC joint instability.

In the second step an adequate surgical treatment considering CC and AC stabilization should be performed meeting the individual patient requirements. Der korrespondierende Autor gibt für sich und seinen Koautor an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Skip to main content.

Advertisement Hide. Epidemiologie, Anatomie, Biomechanik und Bildgebung von Akromioklavikulargelenkverletzungen. Authors Authors and affiliations M. Wellmann T. Leitthema First Online: 27 September Epidemiology, Anatomie der Gelenkschultergelenke, biomechanics and imaging of acromioclavicular joint injuries. This is a preview of subscription content, log in to check access. Interessenkonflikt Der korrespondierende Autor gibt für sich Anatomie der Gelenkschultergelenke seinen Koautor an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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Rockwood C Injuries in the acromioclavicular joint: subluxations and dislocations about the shoulder. Yoo YS, Tsai AG, Ranawat AS et al A biomechanical analysis of the native coracoclavicular ligaments and their influence on a new reconstruction using a coracoid tunnel and free tendon graft. Wellmann 1 T. Smith 1 Email author 1. Personalised recommendations.

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